Page 9 - shichrur60
P. 9
שישים שנה
"שישים שנה לשחרור מהמחנות" -ציוּן הממשיך להעמיד במרכז הבמה הביתית,
הארצית והעולמית את שרידי השואה ,ניצולי זוועות ותופת" .לזכור ולא לשכוח" -צו
מוסרי בקרבנו ,ולא רק היסטורי.
אומרים כי הזמן מעמעם ִזְכרוֹן כאב ,ומרחק השנים מקהה ומסנן את העבר .אין זה כך:
ככל שהשנים חולפות ,עיבוד "השואה" ברמת התוכן מעלה יותר שאלות מאשר נותן
תשובות -ללא גריעה מעוצמת החוויה הנוראה ברמת הפרט.
קבוץ בוכנוואלד – נצר -נצר-סרני מהווה עדות חיה לגיבורים ולראשונים ,שכוח החיים
וההישרדות הניעו את יצירתם -יצירת חיים.
שישים שנה של חיים ,זה ליד זה ,זה עם זה :משוחררי המחנות חוברים לילידי הארץ,
לעוזבי קיבוצים המצטרפים ליישוב ,לנקלטים .אלה באלה נוגעים ,דעה בדעה נמהלת,
אלה ואלה משפיעים ומושפעים ,אלה ואלה רוקמים חזון ומגשימים רצון ,רוחות לוהטות
מתמזגות בצוננות ,אלה באלה יוצרים פיסת חיים " -משפחת נצר-סרני".
לא ניתן לבודד חברה מחבריה ,אך לכם ,ניצולי השואה -אלה החיים בתוכנו ואלה שהלכו
לעולמם -אנו ,בית נצר-סרני ,מצדיעים היום :בהוקרה ,בכבוד ובהערכה על תעצומות
הנפש להמשיך ...ולהמשיך ...למרות הכול.
בבואנו לסקור שישים שנה ,התלבטנו :מה נדגיש ומה נצניע ,מה יהיו השיטה והכלים
לבחירת אירועים על ציר הזמן .התבונה והדעת כיוונו למקד עדשה מתבוננת ב"אדם".
הנחת היסוד בגישה שכזאת תופסת היסטוריה כתולדה של בני-האדם -העושים,
הפועלים ,היוצרים את האירועים; הגישה האחרת מעמידה תפיסה ,כי רשימה כרונולוגית
של שישים שנה מכוונת להבליט אירועים ומעשים הנוגעים לכלל החברה והקהילה:
האירוע ,ולא מחולליו ,הוא החוֹ ָתם החוֵֹרץ תהליך היסטורי.
הרשימה הכרונולוגית המובאת כאן מבקשת להבליט מעשים ,ולא עושים .לפיכך,
ממעיטה הרשימה ְבּ ִאְזכּור שמות היוצרים והפועלים מאחורי המעשים.
4
"שישים שנה לשחרור מהמחנות" -ציוּן הממשיך להעמיד במרכז הבמה הביתית,
הארצית והעולמית את שרידי השואה ,ניצולי זוועות ותופת" .לזכור ולא לשכוח" -צו
מוסרי בקרבנו ,ולא רק היסטורי.
אומרים כי הזמן מעמעם ִזְכרוֹן כאב ,ומרחק השנים מקהה ומסנן את העבר .אין זה כך:
ככל שהשנים חולפות ,עיבוד "השואה" ברמת התוכן מעלה יותר שאלות מאשר נותן
תשובות -ללא גריעה מעוצמת החוויה הנוראה ברמת הפרט.
קבוץ בוכנוואלד – נצר -נצר-סרני מהווה עדות חיה לגיבורים ולראשונים ,שכוח החיים
וההישרדות הניעו את יצירתם -יצירת חיים.
שישים שנה של חיים ,זה ליד זה ,זה עם זה :משוחררי המחנות חוברים לילידי הארץ,
לעוזבי קיבוצים המצטרפים ליישוב ,לנקלטים .אלה באלה נוגעים ,דעה בדעה נמהלת,
אלה ואלה משפיעים ומושפעים ,אלה ואלה רוקמים חזון ומגשימים רצון ,רוחות לוהטות
מתמזגות בצוננות ,אלה באלה יוצרים פיסת חיים " -משפחת נצר-סרני".
לא ניתן לבודד חברה מחבריה ,אך לכם ,ניצולי השואה -אלה החיים בתוכנו ואלה שהלכו
לעולמם -אנו ,בית נצר-סרני ,מצדיעים היום :בהוקרה ,בכבוד ובהערכה על תעצומות
הנפש להמשיך ...ולהמשיך ...למרות הכול.
בבואנו לסקור שישים שנה ,התלבטנו :מה נדגיש ומה נצניע ,מה יהיו השיטה והכלים
לבחירת אירועים על ציר הזמן .התבונה והדעת כיוונו למקד עדשה מתבוננת ב"אדם".
הנחת היסוד בגישה שכזאת תופסת היסטוריה כתולדה של בני-האדם -העושים,
הפועלים ,היוצרים את האירועים; הגישה האחרת מעמידה תפיסה ,כי רשימה כרונולוגית
של שישים שנה מכוונת להבליט אירועים ומעשים הנוגעים לכלל החברה והקהילה:
האירוע ,ולא מחולליו ,הוא החוֹ ָתם החוֵֹרץ תהליך היסטורי.
הרשימה הכרונולוגית המובאת כאן מבקשת להבליט מעשים ,ולא עושים .לפיכך,
ממעיטה הרשימה ְבּ ִאְזכּור שמות היוצרים והפועלים מאחורי המעשים.
4