Page 8 - shichrur60
P. 8
בתחילה היינו שישה עשר ,וכעבור זמן לא רב היינו רבים .ועלינו ארצה -כעבור חצי
שנה ואחרי כן -קבוצות-קבוצות ,בדרך חוקית ובדרך "לא חוקית" ,בהעפלה ,וכולנו היינו
"קיבוץ בוכנוואלד" ,וכולנו ראשונים.
מאז שידענו שהשואה מאחורינו והתקומה לפנינו עברו שישים שנה.
אלה שנות חייו של קיבוץ בוכנוואלד מאז ועד עכשיו .כיוון שהוא חי ,הוא לא עמד על
מקומו אלא השתנה ,כמו כל גוף חי .הוא שינה את שמו ל"נצר" ול"נצר-סרני" ,מפני
ששינה את מהותו .ואנשים בו ,שונים איש מרעהו ואישה מרעותה ואוכלוסין שלו נעו .יש
עזבו ויש הצטרפו -כאן תיזכר הצטרפותם של עוזבי גבעת-ברנר אל קיבוצנו להיות
שותפים מלאים עמנו ,העושים ומחזקים את יסודות קיומו .ונולדו ילדים ,ונבנו בתים
ומפעלים ,וחרשנו שדות וקצרנו את פריים ,וקיבוצנו היה קבע .ומכיוון שהוא חי ,הוא הולך
ומשתנה למרות שהוא קבע.
מן "הראשונים" עזבו אותנו רבים מחברינו כבר בראשית דרכנו בארץ ,ואנו
הנשארים הסתכלנו עליהם בלכתם בעין רעה ,שקנאה ועלבון של ננטשים בחזית היו
מעורבים בה .באמת ראוי היה לכבד רצון איש ואיש ,גם כשנפרדו דרכינו.
הנשארים מן הראשונים -בנו ,הניחו את היסודות של קיבוץ חדש במולדת ,עליהם
צמח כל מה שעינינו רואות עתה במקום ובקהילה המאכלסת אותו .דרכו מאז עד עתה
לא תמיד הייתה ישרה ,בלי מהמורות :כי חבריו גם טעו ,גם התווכחו ,חלקו זה על דעת
חברו ,גם עוררו סערות ,גם פגעו איש ברעהו ,גם קיפחו "בלא כוונה" -ועם כל זה ָבּנוּ.
ויש מן הראשונים שהלכו לעולמם ,לא כולם בשׂיבה טובה.
נותרנו לא רבים ,כולנו באים בימים ,סוקרים את דרכנו מאז ,רואים בסיפוק את
ה"נקודה" שסי ַמנּוּ על מפת ארץ ישראל במקום שהיה ריק לפני כן" .הנקודה על מפת
ארץ ישראל" היא המטרה אליה שאפנו להגיע ,והגענו... .רואים את קיבוצנו על עושרו:
חבריו הם עיקר עושרו ולמענם הקיבוץ ,ולא להפך .אנשים בו -דור ראשון )אנחנו( ,ושני
ושלישי )עמסו על כתפיהם את הדאגה לקיומו החומרי ולשגשוגו התרבותי והחברתי של
קיבוצנו( ,ורביעי )ילדינו הפעוטים ,וילדי הגנים ,והלומדים בבית-הספר ,ובני הנעורים -
כולם יקרים להוריהם ומרנינים לב כל רואיהם( .שישים שנה
לא היינו גיבורים ,היינו ראשונים.
3
שנה ואחרי כן -קבוצות-קבוצות ,בדרך חוקית ובדרך "לא חוקית" ,בהעפלה ,וכולנו היינו
"קיבוץ בוכנוואלד" ,וכולנו ראשונים.
מאז שידענו שהשואה מאחורינו והתקומה לפנינו עברו שישים שנה.
אלה שנות חייו של קיבוץ בוכנוואלד מאז ועד עכשיו .כיוון שהוא חי ,הוא לא עמד על
מקומו אלא השתנה ,כמו כל גוף חי .הוא שינה את שמו ל"נצר" ול"נצר-סרני" ,מפני
ששינה את מהותו .ואנשים בו ,שונים איש מרעהו ואישה מרעותה ואוכלוסין שלו נעו .יש
עזבו ויש הצטרפו -כאן תיזכר הצטרפותם של עוזבי גבעת-ברנר אל קיבוצנו להיות
שותפים מלאים עמנו ,העושים ומחזקים את יסודות קיומו .ונולדו ילדים ,ונבנו בתים
ומפעלים ,וחרשנו שדות וקצרנו את פריים ,וקיבוצנו היה קבע .ומכיוון שהוא חי ,הוא הולך
ומשתנה למרות שהוא קבע.
מן "הראשונים" עזבו אותנו רבים מחברינו כבר בראשית דרכנו בארץ ,ואנו
הנשארים הסתכלנו עליהם בלכתם בעין רעה ,שקנאה ועלבון של ננטשים בחזית היו
מעורבים בה .באמת ראוי היה לכבד רצון איש ואיש ,גם כשנפרדו דרכינו.
הנשארים מן הראשונים -בנו ,הניחו את היסודות של קיבוץ חדש במולדת ,עליהם
צמח כל מה שעינינו רואות עתה במקום ובקהילה המאכלסת אותו .דרכו מאז עד עתה
לא תמיד הייתה ישרה ,בלי מהמורות :כי חבריו גם טעו ,גם התווכחו ,חלקו זה על דעת
חברו ,גם עוררו סערות ,גם פגעו איש ברעהו ,גם קיפחו "בלא כוונה" -ועם כל זה ָבּנוּ.
ויש מן הראשונים שהלכו לעולמם ,לא כולם בשׂיבה טובה.
נותרנו לא רבים ,כולנו באים בימים ,סוקרים את דרכנו מאז ,רואים בסיפוק את
ה"נקודה" שסי ַמנּוּ על מפת ארץ ישראל במקום שהיה ריק לפני כן" .הנקודה על מפת
ארץ ישראל" היא המטרה אליה שאפנו להגיע ,והגענו... .רואים את קיבוצנו על עושרו:
חבריו הם עיקר עושרו ולמענם הקיבוץ ,ולא להפך .אנשים בו -דור ראשון )אנחנו( ,ושני
ושלישי )עמסו על כתפיהם את הדאגה לקיומו החומרי ולשגשוגו התרבותי והחברתי של
קיבוצנו( ,ורביעי )ילדינו הפעוטים ,וילדי הגנים ,והלומדים בבית-הספר ,ובני הנעורים -
כולם יקרים להוריהם ומרנינים לב כל רואיהם( .שישים שנה
לא היינו גיבורים ,היינו ראשונים.
3